Pärmskola

2006-08-20

Idén till att göra egna pärmar har jag fått av Karin!

Tänk på att dessa små bilder är popup-bilder. Klicka på dem för att se dem i större format.

Pärm - 1

Den typen av pärmringar som jag använt är en filofax-variant med 6 ringar. (Finns även en lite större). Tänk på att det är längden på den som styr höjden på er pärm.
Däremot kan den ju vara olika bred.

Pärm - 2

I mitt fall har jag gjort en pärm som är 18×18 cm, med en 3 cm bred pärmrygg. Så, när jag mäter upp mitt kartongark (0,1 cm tjock) blir den 18×18+18+3, dvs 18×39 cm.

Pärm - 3

Nu är det dags att skära ut din bit kartong. Bra att ha en stadig linjal, eller annat rakt att följa. En mattkniv är det bästa, jag tog en skalpell med rejält blad och det gick bra.

Pärm - 4

Jag har markerat med punkter på insidan av pärmen, var 18 cm från kanten är. (Glöm inte att mäta från båda håll, då blir det en 3 cm pärmrygg kvar i mitten) Jag har ett bigblad till min pappersskärare och med den drar jag en liten skåra där jag sen ska vika.

Pärm - 5

Dags att vika. Håll en linjal eller något annat stadigt emot den lilla skåran. Vik sedan försikigt upp sidan. Först på ena sidan, sen den andra. Det kommer med all säkerhet att spricka lite i ryggen, men det kan man åtgärda senare.

Pärm - 6

Voila!! En färdig pärmstomme!!

Pärm - 7

Ta nu ringarna ochmåtta in dem påpärmryggens insida. Markera med en penna var hålen för nitarna sitter.

Pärm - 8

Dags att göra hål, med något slags håltagare. Jag har använt en Instant Setter. Eftersom kartongen är ganska tjock, får man trycka mycket! Efter några gånger syns det dock var hålet ska bli, på baksidan och då kan man trycka några gånger från det hållet också.

Pärm - 9

Efter håltagningen bör du fundera över hur din pärm ska se ut. Ska det vara papper överallt, eller vill du måla lite också… Jag har målat insidan av ryggen, ryggen och de yttre kanterna med vit akrylfärg från Making Memories.

Pärm - 10

Därefter skär du till ditt papper så stort du vill ha det. Jag har använt ett papper från Dianes daughter. Använd någon form av flytande lim, gärna sån som blir genomskinlig. Jag hade vanligt skollim som jag applicerade med en pensel. Därefter la jag på mitt papper och tog en kavel och kavlade lite för att det ska bli riktigt slätt och fint.

Pärm - 11

Vände på steken och gjorde lika dant med de pappersändarna som stack upp. Vill man klä även insidan med papper, går det hur bra som helst. Jag valde att måla hela insidan (förutom där det är vitt) med svart akrylfärg.

Pärm - 12

Nu är det dags att fästa fast ringarna. Trä i de medföljande nitarna från utsidan och in. Se till att de hamnar i ringsystemets hål. Därefter använder man ett öljettverktyg, eller stjärnskruv och hammare, för att trycka ut nitarnas kanter, så att de på så sätt håller ringsystemet på plats.

Pärm - 13

Så här blev min insida!

Pärm - 14

Detta är ryggen och som ni ser är det den snygga änden av niten som är åt detta hållet. Vill man spara den ruffiga, såriga kanten på ryggen (som blev när vi vek), går det så klart bra. Men om man vill ”laga”det, kan man använda bokbindartejp (som är i tyg och fäster bra). Men det går också bra med sån tejp man tejpar fingrar med när man spelar volleyboll tex, eller silkestejp som finns på apoteket. Tejpen går också att färga, med akrylfärg eller fluid chalks. Karin har testat detta. Jag har (som sagt) inte hunnit införskaffa någon tejp än, men det kommer!!

Pärm - 15

Och så här ser min framsida ut. Nu är det bara att dekorera mera och, det viktigaste av allt: FYLL DEN MED NåGOT FINT!!!!!

One Response to “Pärmskola”

  1. daniel Says:

    Hej!
    Vet du vart man får tag i så små pärmringar?
    Kan man köpa dem i lösvikt?

    Vore super om du ville svara så snabbt som möjligt!

    snart jul 😉

    tack!


Kommentera

