Snyggt med embossingpulver

2008-04-06

Man kan göra mycket mer med embossingpulver än att använda det till stämpelmotiv! Här visar jag två saker man kan göra.

Jag börjar med en tag, en limpenna och svart embossingpulver.

Rita på tagen med limpennan.

Häll på embossingpulver och häll av överflödet. Värm med embossingfön tills pulvret har smält.

Till nästa tag använder jag svart embossingpulver, Versamark watermark stamp pad, perfect pearls och en stämpel.

Först så trycker jag stämpeldynan mot tagen flera gånger så att hela framsidan tagen blir täckt.

Sen lägger jag den i embossingpulver så att hela blir täckt. Värm med embossingfön tills pulvret har smält. Lägg den därefter i embossingpulvret igen innan embossingen stelnat. Om den har hunnit stelna kan man värma lite till. Upprepa värmningen och lägg i embossingpulvret en gång till.

När det är minst tre lager embossing på tagen tar man stämpeln som man färgat in med watermarkdynan och trycker ner i den varma embossingen och håll den kvar en stund. Ta sedan lite perfekt pearls och lägg på stämpelavtrycket. När allt svalnat borstar man bort det lösa perfect pearlspulvret. Sen får man ta en bit med fuktat papper och torka bort perfekt pearlsen förutom i avtrycket.

Dekorera tagsen.

5 Responses to “Snyggt med embossingpulver”

  1. Annika Says:

    Så läckert det blev! Speciellt den svarta blanka tagen!!

  2. Nina H Says:

    Gööörfint!
    Det ska testas!

  3. *Pilla* Says:

    Men det där med den svarta taggen måste jag testa.
    Har funderat på hur man kan få på mer pulver och få embossingen tjockare och nu har du ju förklarat precis hur man gör och enkelt var det ju oxå.
    Vad fint bröllopskortet blev med risgrynsflaskan, supersnyggt!
    Tackar tackar för roliga och inspirerande tips!
    //Pilla

  4. johanna Says:

    coolt att få till det med limpenna.
    men nu måste jag ju köpa mer embossingpulver ju!gah! *fnissar*


  5. […] flera lager så det blir riktigt täckande. Hur man gör flera lager har jag beskrivit tidigare här. Låt körsbären svalna […]


Kommentera

