Embossing

2008-04-17

Jag har fortsatt att leka med embossingpulver. Den här gången med ett läckert blått med massa glitter i!

Tänk på att olika embossingpulver är olika känsliga för värme så har du köpt ett nytt prova på något du inte är rädd om hur mycket du kan värma innan det blir kladdigt eller gör fettfläckar omkring.

Först piffar jag upp några brads så det blir blingiga och härliga.

Jag börjar med att trycka min brad i Versamark watermark dyna

Sen doppar jag toppen i embossingpulvret och skakar av överflödet.

Värm den. Håll inte direkt i brads när du värmer. De är gjorda av metall och metall leder värme så den blir jättevarm.

Håll i den en stund efter värmningen. Eftersom den är av metall svalnar den inte lika fort som papper. Om det behövs mer bling på så doppa den i embossingpulvret igen medans den fortfarande är varm.

För lite mer skimmerkänsla kan man borsta på lite Perfect Pearls efteråt. Sen kan det vara bra med ett tunt lager 3-D lack så att inte skimmret lossnar.

Jag har även piffat blommor och gjort egna mönsterpapper med embossingpulver.


På den vänstra blomman har jag stukit lite lätt med Versamark watermark dyna på och sedan embossat. Den högra blomman färgade jag in helt med samma dyna innan jag embossade.


Här tog jag min limpenna och ritade prickar som jag embossade.


Cirklarna är ritade med limpenna och sedan embossade. Jag strödde även på lite embossingpulver här och där eftersom jag tyckte det såg för stelt ut. Färglagt med Distress Ink Faded Jeans och Wethered Wood.


Jag tryckte Versamark watermark dynan dirakt mot pappret för att få fyrkanter som jag sedan embossade. Sen tog jag en blå stämpeldyna och drog över pappret (tänk på att det inte ska vara en dyna man är jätterädd om, glittrigt embossingpulver kan släppa lite glitter när man gnor på det). Innan färgen hann torka drog jag några ränder med Perfect Pearls över.


Jag ritade ränder på frihand med limpennan och embossade. Färglagt med Distress Ink Faded Jeans, Wethered Wood och Broken China.

Till sist gjorde jag ett kort av några av papprena, blommorna och bradsen.

3 Responses to “Embossing”

  1. Annika Says:

    SÅ läckert Martha! De embossade blommorna är helt underbara!

  2. Nina H Says:

    Urläckert! Du är så fiffig! Och inspirerande!

    Mera, mera!

    Kram
    Nina

  3. Sara Says:

    Oj vad du är påhittig!! Gillar bradsen stenhårt! 🙂


Kommentera

